Mit kérdezz a bébiszittertől? (kattints a képre!)

nanny 155008519_e7023db2cb_m.jpg

Megjelent a könyvem!

FB borítóhoz könyv (281 x 382) (200 x 272).jpg

Dolgozó mami

FIGYELEM, ezen a blogon a kommentelés, kérdezés lehetősége megszűnt, ha kérdésed van, szeretettel várlak az új honlapomon: www. dolgozomami.hu/blog

ÚJ Dolgozó mami honlap!

banner blogponthura.bmp

Utolsó kommentek

Karriertippek és munkajogi tanácsok dolgozó vagy állást kereső kismamáknak, anyukáknak!

2011.05.19. 08:20 Dolgozó mami

4 dolog, amit anyukaként tudnod kell a Munka Törvénykönyvének tervezett változtatásairól!

Címkék: visszatérés munkába felmondási védelem munkajogi tippek anyukáknak szabadság kiadása

Jelenleg még csak tervezet szintjén vannak a változtatások, de érdemes már most foglalkozni velük, hiszen ha életbe lépnek – amit idén július 1.-től terveznek - jelentősen befolyásolhatják a kismamák és anyukák jogait, anyagi juttatásait!

 
Az egyik és legfontosabb tervezett megszorítás, ami bizonyára fájón fogja érinteni minden anyukát, hogy a szülési szabadság után a jelenlegi egy év helyett, csak 6 hónapra fog járni fizetett szabadság, a gyermek otthoni gondozása céljából igénybe vett a fizetés nélküli szabadság ideje alatt. Ez ugye praktikusan azt jelenti, hogy ha visszatérsz dolgozni, kevesebb szabadságnapod lesz, ami alatt például beszoktathatod a kicsidet oviba, bölcsibe.
 
A második változás szintén a szabadságokat érinti, eddig ezeket a „bent ragadt” szabikat ki kellett venni, a munkáltató nem válthatta meg pénzben (kizárólag a munkaviszony megszűnése esetén). Ez sok kismamát arra ösztönzött, hogy - mivel amúgy sem tudtak volna visszamenni a régi munkahelyükre, de a pénzre szükségük volt – aláírták a közös megegyezést, vagy felmondtak, hogy a szabadságokért járó pénzt megkaphassák hamarabb. Ezen túl a munkáltató és a munkavállaló meg kell, hogy állapodjanak, hogy a gyermek nevelése miatti szabadságról visszatérő dolgozó kiveszi-e ezeket a napokat, azaz a munkába állása szabadságokkal kezdődik, vagy azonnal munkába áll, és kifizeti neki a munkáltatója. Úgy vélem, hogy ott, ahol a beszoktatás miatt nem kell a szabadságnapokat ténylegesen kivenni, és az anyuka azonnal munkába szeretne és tud állni, ez akár egy pozitív változás is lehet.
 
A közalkalmazottak és köztisztviselők esetén már eddig is volt egy kötelező határidő, amennyivel előbb kellett a munkáltatónak jelezni, ha egy anyuka, fizetés nélküli szabadságát megszakítva, vissza szeretett volna térni a munkába. Ezt most a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkavállalóknál is bevezetnék, azaz attól függően, hogy a fizetés nélküli szabadság megkezdése után 6 hónapon belül, vagy 6 hónapon túl szeretne visszatérni az anyuka, 30, vagy 60 napja van a munkáltatónak, hogy foglalkoztatási kötelezettségének eleget tegyen. (A jelenlegi törvényi szabályozásról, arról hogy hogyan és mikor jelezd ezt a munkáltatódnak, itt találsz további információt!)
 
Negyedszerre pedig változna a vezető állású munkavállalók rendes felmondásának indoklási kötelezettsége. A jelenlegi szabályozás szerint egy vezető állású kismama vagy anyuka esetében nem él a felmondási védelem, és a rendes felmondást nem kell a munkáltatónak indokolnia. A változás szerint a munkáltató köteles felmondását megindokolni, s a felmondás okának világosan ki kell tűnnie. Azt hiszem, ez az egyetlen olyan módosítás, ami egyértelműen pozitívan értékelhető a munkavállalók szemszögéből.
 
Hogy ezekből majd mi kerül át ténylegesen a hatályos törvénybe, még nem tudható, de amennyiben bekövetkezik a változtatás, mindenképpen foglalkozok ezzel a témával még egyszer.

Megszületett a döntés, itt olvashatsz az új szabályozásról részletesebben!
 
 
 
(Photo by Bob AuBuchon)

 

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dolgozomami.blog.hu/api/trackback/id/tr992893267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orgona01 2011.06.08. 13:20:54

A GYED/GYES első éve után járó szabadságok száma vajon azokat is érinti, akiknél már a jogszabály életbe lépése előtt letelt ez az időszak, amire a szabit számolják, vagy csak azokra, akik júlus 1.-e után kezdik meg a GyED/GYES első évét?

Köszönöm szépen a választ és gratulálok az oldalhoz :)

Dolgozó mami 2011.06.09. 21:02:39

@Orgona01: :-) a kérdés nagyon jó. Én is kerestem korábban rá a választ, de nem találtam sehol pontosan leírva. De az, hogy utólag visszamenőleg módosítani valamit, nem igazán szokás törvényhozás terén, például a GYES 2 évre történő csökkentésénél is úgy lépett ez életbe, hogy a törvény módosítása után több, mint 9 hónappal született babák anyukájára vonatkozott csak. Hiszen ugye aki babát vállalt, még azzal a tudattal vállalta és úgy fogant a baba, hogy anyuka és apuka 3 év GYES-t várt és várhatott el az akkori szabályozás alapján, mert akkor még az volt a törvényben. Így én gondolom, hogy ittvalami hasonló lesz. De biztosat én is akkor tudok, ha megszavazzák, és ez is le lesz írva valahol.
Üdv:

Ági

Orgona01 2011.06.09. 21:15:39

Köszönöm szépen a gyors választ! Reméljük a legjobbakat :)
Nagyon örülök ennek az oldalnak, én biztosan rendszeresen fogom olvasni! További sikeres munkát és a legjobbakat kívánom!

Erika

Dolgozó mami 2011.06.09. 22:29:57

@Orgona01: Köszönöm a kedves szavakat, ha újat tudok meg a témában, biztos lehetsz benne, hogy azonnal felkerül a blogra, de már nem ide, hanem az új honlapra, ott keresd majd. www.dolgozomami.hu

Üdv:

Ági

máriaa 2011.06.23. 15:16:57

Kedves Ági? Ez,hogy is van akkor most.Boltvezető voltam/vagyok/lennék ,ha vissza vennének.Ezért rám nem vonatkozik a felmondási tilalom,bármikor indok nélkül kirúghatnak vagy esetleg vissza se kell,hogy vegyenek vagy más feltételekkel?Nekem ez annyira aktuális,hogy már tegnap kellett volna tudnom 06.24-én jár le a gyed mennék vissza nem akarnak vissza venni ma megyek tárgyalni velük.Ha tudsz és van időd rám segíts kérlek a helyzetem már vázoltam a tanácsadói oldaladon. Előre is köszönöm,ha esetleg tudsz nekem segíteni. Mária

Dolgozó mami 2011.06.23. 21:09:14

@máriaa: Kedves Mária!

Nyugalom, ugyan vezető vagy, mert a munkaköröd neve boltvezető, de bizonyára nem az a vezető, ami a Munka törvénykönyvében meg van fogalmazva, akire nem vonatkozik a védelem. Az új honlapon, a www.dolgozomami.hu-n pont ma jelent meg egy cikk erről, ott olvashatod, hogy mi a különbség vezető és vezető között.
Szóval nyugalom, a gyermeked 3 éves koráig biztosan védve vagy!
Üdv:

Ági

Dolgozó mami 2011.07.20. 21:16:54

Sziasztok, bár az új honlapon már feltettem ezt a témát, ide is megírom, mert itt is volt ez kérdés, s hátha valaki még itt olvassa az információkat. Szóval a GYED alatti szabadságok egy évről fél évre történő „megkurtítása” azon anyukákra vonatkozik, akik a törvénymódosítás hatályba lépését követően kezdik meg a fizetés nélküli szabadságot, s a bent ragadt szabadságok kifizetésének lehetősége pedig azokra anyukákra már fog vonatkozni, akik a törvénymódosítás hatályba lépését követően szüntetik meg a fizetés nélküli szabadságukat. A hatályba lépés várható ideje augusztus 1-je.
Üdv:

Ági

Adrienn-B 2011.08.10. 13:03:47

Szia!
Nekem 2009. júliusában született a gyerkőcöm, tehát idén júliusban töltötte be a 2. életévét. A főnökömmel azt beszéltem meg, hogy ha betölti a 2-t, szeptembertől megy bölcsibe én pedig október elején megyek vissza dolgozni.
A héten viszont felhívott, hogy mégsem tud visszavenni dolgozni, mert nincs rám keret.
A munkaviszonyom megmarad a gyerkőc 3 éves koráig, de ennyi. Se fizetés, se meló.
A GYES-t a párom igényelte, mert én 8 órába mentem volna vissza.
Érdeklődnék, hogy jól tudom e, hogy köteles nekem munkát adni és fizetést, de ha munkát nem tud adni, akkor pedig állásidőt kell fizetnie a gyermekem 3 éves koráig?
Ill. nem tudom, hogy rám vonatkozik e már a szabadságokban beállt törvényi változtatás?
Valóban az a legjobb, ha kiszámolom, hogy mennyi szabadságom gyűlt össze és írok a munkáltatómnak egy levelet, hogy mikor szeretnék munkába állni, kezdve a szabadságom kivételével? Ez idő alatt tervezem a bölcsődébe való beszoktatást.
Amennyiben 8 órába megyek vissza és a szülés előtt is 8 órába dolgoztam, úgy csökkentheti a munkabéremet?
Válaszát előre is köszönöm!
Adrienn

Dolgozó mami 2011.08.11. 14:11:45

@Adrienn-B: Kedves Adrienn!

Jól tudod, a munkáltatód a gyermeked 3 éves koráig vagy foglalkoztat és bért fizet, vagy állásidőt fizet. Az állásidőről nemrég jelent meg két nagyon részletes cikk az új dolgozómami honlapon, ezekben mindent megtalálsz, olvasd el kérlek ezeket: dolgozomami.hu/tag/allasido .
Az első lépés az, hogy írásban jelzed a visszatérési szándékodat, s utána tudsz érdemben egyeztetni arról, hogy van-e feladat számodra, vagy kérheted az állásidőt. Alaphelyzetben köteles az eredet munkakörödbe visszavenni, ha az megszűnt, akkor másik hasonló munkakört felajánlani. Ha ez sem bérben, sem munkafeladatokban nagyon nem "éri el" az előző munkaköröd bérét, feladatait, akkor nem vagy köteles elfogadni. De hogy mi a nagyon, az sehol nincs pontosan leírva. Neked is együtt kell működnöd, ha elfogadható munkakört ajánl, el kell fogadnod.
A munkabérre az vonatkozik, hogy a szülési szabadság után az eredeti munkakörödbe térsz vissza, az ugyanabban a munkakörben dolgozók bérét kell megkapnod, tehát ha nekik időközben emelt, neked is kell emelnie. Ennek hiányában az átlagos vállalati béremelés, amit végrehajtottak, az vonatkozik rád. Ha másik munkakörbe kerülsz, akkor az egyenlő munka egyenlő bér elve alapján annyit kell kapnod, mint az, aki ugyanolyan munkakörben dolgozik. Ha tehát ők kevesebbet eresnek most, mint te 2 éve az eredeti munkakörödben, akkor attól te nem kaphatsz többet náluk, mert régen többet kerestél. Itt már a fentebb említett egyenlő munka, egyenlő bér elve a mérvadó.
Olvasd el kérlek a két cikket, s ha még kérdésed van, írj nyugodtan!

Üdv:
Ági

Adrienn-B 2011.08.16. 12:09:38

@Dolgozó mami:
Kedves Ági!
Köszönöm válaszát!
A munkáltatómnak is tudomására hoztam, hogy köteles visszavenni. Ő időd kért tőlem, hogy utánajárjon a dolognak.
A legújabb fejlemény (amit nem tőle, de biztos forrásból tudok), hogy nem abba a munkakörbe akar visszavenni, amibe voltam, hanem egy teljesen másikba. Eladó voltam egy üzletbe, most pedig üzletkötőként akar alkalmazni. Ennek a munkakörnek a bérezése is teljesen más és maga a munkakör is. Én nem szeretném ezt elfogadni, az eredeti munkakörömben szeretnék dolgozni.
Megtehetem, hogy "nem"-et mondok?
Utánaolvastam az állásidőnek is, de egészen pontosan nem tudom, hogy mit is jelent az, hogy "struktúrájában változott" meg egy cég.
Az én munkahelyem semmiben sem változott, egyszerűen csak 1 embertől meg szeretnének válni, mert nem tudják fizetni és rám esett a választás, mert én most 2 évig nem dolgoztam.
Várom válaszát!
Köszönettel!
Adrienn

Dolgozó mami 2011.08.17. 20:35:07

@Adrienn-B: Kedves Adrienn!

Amennyiben az a munkakör, amit korábban Ön töltött be, még most is létezik a cégnél, változatlan feladatokkal és elvárásokkal (gondolom egy eladói munkakör ilyen), akkor abba kell, hogy visszavegye a munkáltató, hiszen Önnek érvényes munkaszerződése van erre a munkakörre. Akkor is, ha időközben valaki mást vett fel az Ön helyére, csúnyán szólva az az ő baja. A strukturális változás azt jelenti, hogy olyan mértékben változott meg a cég felépítése, munkakörei, hogy egyáltalán nem létezik az a munkakör, amit korábban a kismama betöltött, vagy nagyon-nagyon megváltozott, és nem tölthető be a régi dolgozó által. Ilyenkor értelemszerűen nem lehet a régi munkakörbe visszavenni valakit, tehát meg kell egyezni egy új munkakörben, s mindkét félnek együttműködési kötelezettsége van eme folyamat során. Hogy kinek mennyire kell „engedni”, az attól függ, ki milyen tárgyalási helyzetben van (lásd a cikkben írtak). De ha továbbra is van eladói munkakör, akkor Önt abba kell visszavennie a munkáltatójának. Próbáljon meg ehhez ragaszkodni, pláne, ha a másik munkakört nem szeretné.
Sok sikert:

Ági

Adrienn-B 2011.08.24. 07:13:58

@Dolgozó mami: Kedves Ági!
A tegnapi nap folyamán hívtak be egy beszélgetésre, ahol közölték velem, hogy beszéltek egy munkajogásszal, aki azt mondta nekik, hogy bármikor felmondhatnak, csak megfelelő indok kell hozzá. Azt nem mondták el, hogy mi az az indok. Annyit közöltek, hogy elpostázzák a felmondásomat.
Most erre milyen lépést érdemes tenni?
Kihez fordulhatok segítségért?
Várom válaszát!
Adrienn

Dolgozó mami 2011.08.24. 17:15:58

@Adrienn-B: Kedves Adrienn!

Sajnálom, hogy idáig fajult a dolog, de kérem, ne izguljon feleslegesen, annak alapján, amit eddig tudok Önről, ez a felmondás nem túl jó döntés a munkáltató részéről, hiszen ha határozatlan időre szóló munkaszerződése van, s a gyermeke még nem érte el a 3. életévet, vonatkozik Önre a felmondási védelem.
A következő lépéseket javaslom: először is mindenképpen meg kéne várni, míg a felmondást kézhez kapja, hiszen annak birtokában lehet csak megtámadni azt. A rendes felmondást 30 napon belül lehet megtámadni az illetékes munkaügyi bíróságon, egy kereset beadásával. Nem kell olyan nagyon komoly dologra gondolni itt, a kereset mintanyomtatványa megtalálható az interneten, s bár néhány dolgot át kell majd írni benne, nem ördöngösség ez. A tényállás nagyon egyszerű, Ön védelem alatt áll, s nem lehet felmondást közölni sem. Ha tehát nem csinált semmi nagy butaságot - pl. munkába hívták, de nem jelent meg, s azóta is igazolatlanul hiányzik, akkor rendkívüli felmondást nem közölhetnek Önnel, rendest meg az előbb írtak miatt szintén nem. Tehát a felmondást nem látva én most azt mondom, hogy ez egy nyert ügy. A másik út a kereset elkészítésénél, hogy ehhez jogi segítséget fogad, ami biztosan több tízezerbe kerül... persze nem akarom erről sem lebeszélni, ha így nyugodtabbnak érzi magát. (Csak tájékoztatásul írom ide, amennyiben veszítene - de mint mondtam, ez szinte lehetetlen - akkor is csak a perköltséget kell megfizetnie, ami 20-30 ezer között van. Ennél az ügyvéd többe kerül, de sokkal többet is nyerhet Ön, ha bátor, s belevág.). A keresetet ezután időben, azaz a felmondás kézhezvétele után legkésőbb 30 napon belül be kell adni a munkaügyi bíróságon személyesen, vagy postai úton, ahol ezek után kb. 1 hónappal kitűzik a tárgyalás időpontját. Nem lesz esküdtszék, meg a filmekből megszokott védőügyvédek :-), Ön fog megjelenni, egy bíró, az Ön munkáltatója, s valószínűleg az ő ügyvédje. Önnek nem kell jogi képviselővel készülnie, a bíró - aki a legtöbb esetben nő, ez is Önnek kedvez - egyszerűen kérdéseket tesz fel, s Önnek legjobb tudása szerint válaszolni kell. Ennyi.
Jogi segítséget kaphat még a Jogpont hálózatnál, de sajnos már ez sem ingyenes, bár csak néhány ezer forintba kerül. Keresse meg a lakhelyéhez legközelebbit, s érdeklődjön, hogy vállalnak-e ilyen kereset elkészítést, s mennyiért. Ha igen, biztosan olcsóbb, mint egy ügyvédet fogadni. De itt csak személyesen adnak tanácsokat, telefonon nem.
Ha megírja, hogy hol lakik, s a munkáltatójának hol van a székhelye (ezek határozzák meg, hogy hova forduljon), szívesen segítek a továbbiakban: honnan tudja a keresetet letölteni, hova kell beadni, hol talál jogpont hálózatot.
A másik lehetősége, hogy hagyja magát kirúgni, de én ezt nagyon nem ajánlom. Tudom, kellemetlen, aggasztó, idegesítő egy ilyen helyzetbe kerülni, rettenetesen megalázó is, de álljon ki a jogaiért, kérem!
Ha még tudok segíteni, írjon nyugodtan, felháborít a munkáltatója eljárása, szívesen segítek, ha tudok még!
Üdvözlettel:

Ági

Adrienn-B 2011.08.24. 21:20:30

@Dolgozó mami: Kedves Ági!
Köszönöm válaszát!
1 dolgot sajnos elszúrtam, de mivel első babám és senki sem figyelmeztetett, hogy hogyan működnek ezek a dolgok, így hibáztam.
A következő lenne:
Júliusban lejárt a GYED-em és a GYES-t a párom vette igénybe, hogy én tudjak 8 órába menni dolgozni. Eredetileg az volt megbeszélve, hogy szeptemberbe beszoktatom a gyerkőcöt a bölcsibe és október 3-án kezdek, persze csak szóban állapodtunk meg, én bíztam a szavában. Aug. elején történt, hogy felhívtak, hogy mégsem mehetek dolgozni. Ezek után felkerestem egy ügyvédet és az ő javaslatára elküldtem egy levelet, hogy aug. 15-től szeretnék munkába állni az összegyűlt szabadságaim kivételével. Így tehát júli 3 és aug 15 között fizetés nélküli szabin voltam, mert ugye GYES-t már nem kaptam, viszont még nem álltam munkába. Persze erről a főnököm tudott és nem volt kifogása ellene, de persze ezt sem írtuk le. Munkába viszont nem hívtak ez idő alatt sem. Remélem ez nem jelent támadófelületet.
Jogpont hálózatot ismerem hírből és már kiderítettem, hogy ahol lakom (Szfvár), ott péntekenként van ügyfélfogadás, uh. pénteken szándékozom felkeresni őket.
Adrienn

Dolgozó mami 2011.08.26. 14:34:56

@Adrienn-B: Kedves Adrienn!

Hát, ez bizony nem jó hír... ezért is írtam, hogy ha semmi egyéb nem történt, akkor nem mondhatnak fel Önnek. De így sajnos esetleg bepróbálkozhatnak azzal, hogy munkára kellett volna jelentkeznie, de nem jelent meg, ezért rendkívülivel elküldik... bár, írásos bizonyítékuk nincs, de ennek ellenére megpróbálhatnak így megválni Öntől (nagyon remélem, hogy nem ez a helyzet, ha mégis, akkor tényleg érdemes jogi segítséget kérnie, hogy megvizsgálják, érdemes-e megtámadni). Várjuk meg a felmondást, hogy pontosan mi van benne, mire hivatkoznak, és utána nézzük meg, mit tehetünk.
Várom, hogy jelentkezzen!

Ági

Dolgozó mami 2011.08.29. 12:36:56

@Adrienn-B: Kedves Adrienn!

Hoppá, bocsánat, még egyszer elolvastam az Ön által írtakat, és most realizálódott a fejemben, hogy a GYES-t a párja vette igénybe, azaz az Mt.-ben meghatározott felmondási védelem őt illeti meg, nem Önt.
Sajnálom, azt hiszem ez lesz az az pont, ahol a munkáltató a munkajogásszal karöltve megtalálta az Ön elküldésének indokát.
Sajnos tény, és nem győzöm eleget hangsúlyozni, nagyon alaposan át kell gondolni és meg kell tervezni a visszatérést, hogy ne fusson az ember ilyen hibába.
Azért én még egy kicsit reménykedem, hogy nem lesz ilyen rossz vége az ügynek.
Üdv:

Ági

Adrienn-B 2011.08.29. 12:40:25

Kedves Ági!
Ez akkor is Őt illeti meg, ha dolgozik a GYES mellett? Tehát a fizetés nélküli szabadságot én vettem igénybe?
Adrienn

Dolgozó mami 2011.08.29. 21:03:22

@Adrienn-B: Kedves Adrienn!

A törvény úgy szól, hogy a felmondási védelem azt illeti meg, aki a gyermek gondozása miatti fizetés nélküli szabadságot utoljára igénybe vette. Ha tehát a párja úgy kapja a GYES-t, hogy Ön után igényelt a munkáltatójától (kifejezetten) a gyermek gondozása miatt fizetés nélkülit, s később állt vissza dolgozni, akkor a védelem most őt illeti meg. Ha dolgozott folyamatosan, s nem kért gyermekgondozás miatti fizetés nélkülit, csak a munkája mellett simán kérte a GYES folyósítását, akkor szerintem - mivel Ön igényelte legutóbb, a védelem Önre vonatkozik. Itt a kavarodást az okozza - még egy kicsit most is a fejemben - hogy a GYED után a párja állt át GYES-re, de Ön ezek szerint írásban nem szakította meg a fizetés nélküli szabadságát, csak augusztus 15.-étől? Jól értem, hogy korábban semmilyen írásos dokumentum nincs semelyikőjük - sem Ön, sem a munkáltató - kezében, ami egyértelműen tisztázná ezt az átmeneti időszakot, mint fizetés nélküli megszakítását és munkába állási szándékot? Mert ha ez így van, akkor élnie kéne a védelemnek, s nem igazán látok rendes felmondásra okot adó dolgot... De azt javaslom, hogy további találgatások helyett nézzük meg először, hogy pontosan mire alapozták a felmondást, s akkor próbáljuk meg kitalálni - ha kell, külső jogi segítséggel - hogyan tovább. Gyanítom, hogy a kereset elkészítését - ha érdemes ezzel a bírósághoz fordulni - jogászra kell majd bízni, de kérem, először várjuk be az iratot, hogy tudjuk, mire alapozzák ők a dolgot.
Várom, hogy jelentkezzen, üdv:

Ági

Adrienn-B 2011.08.30. 07:37:39

Kedves Ági!
Igen, így van ahogy leírta!
Ahogy lejárt a GYED-em, a párom igényelte a GYES-t, de ő folyamatosan dolgozott/dolgozik és nem volt fizetés nélküli szabin (Ő vállalkozó, így neki mindegy volt, hogy hány órába van bejelentve). Én ebben az átmeneti időszakban (júli. 3-tól aug. 14-ig) nem kaptam semmilyen ellátást, viszont élt a munkaviszonyom. Aug 15-től töltöm a felgyülemlett szabijaimat. Sajnos nem voltam tisztába vele, hogy hogyan működnek ezek a dolgok, de a munkáltatóm sem és mi azt beszéltük meg, hogy majd október elején kezdek, addigra beszoktatom a gyerkőcöt a bölcsibe és Ő majd kifizeti a felgyülemlett szabijaimat. Tehát semmi hivatalos forma.
Majd az a levelet is azért írtuk meg hirtelen, hogy 15-ével szeretnék munkába állni, mert egy jogász ismerősünk ezt javasolta miután telefonon bejelentették, hogy nem tartanak igényt a munkámra.
Egy munkaügyis hölgy viszont azt mondta tegnap nekem, hogy ezzel a levéllel, hogy jeleztem, hogy munkába szeretnék állni, megszüntettem a védettségemet és bármikor felmondhatnak.
Így most már teljesen össze vagyok zavarodva.
Adrienn

Dolgozó mami 2011.08.30. 21:02:20

@Adrienn-B: Adrienn, maga a munkába állás biztosan nem jelenti a védettség megszűnését. A törvény szerint a szülési szabadságról a munkahelyére visszatérő anyuka a gyermek 3 éves koráig védve van a rendes felmondás ellen.
De mivel ez egy elég kacifántos ügy, várjuk meg a cég írásos indoklását, s utána 30 nap van arra, hogy munkaügyi bírósághoz forduljon. Ez idő alatt kell jogi segítséget kérnie, s eldöntenie, mi legyen a továbbiakban.
Tudom, nagyon nyomasztó lehet ez a helyzet, de ne rágódjon rajta, ha bármit is rosszul tett, azon most már nem tud változtatni, vegye át azt a felmondást - gondolom postázzák - s nézzük meg, mi van benne.

Ági

marika1984 2011.09.05. 19:18:15

szeretném megkérdezni hogy én 2005 óta itthon vagyok 3 gyereket szültem most jár le a gyedem dec 1. én rám is vonatkozik a törvény? 26 éves vagyok kb mennyi szabim van kb ha tudnál segíteni. nagyon köszönöm.

Dolgozó mami 2011.09.09. 16:08:31

@marika1984: Kedves Marika!

Te még azt a cikket olvastad, ami a törvény megszavazása és kihirdetés előtt íródott, azóta van egy frissebb: dolgozomami.hu/gyed-gyes-utani-visszateres/modosult-a-munka-torvenykonyve
Az itt írt dolgok egy része igen, vonatkozik rád, s egy része nem, értelemszerűen a határidőktől függően. Ha idén december 1.jével jár le a GYED-ed, az azt jelenti, hogy már bőven a cikkben megjelölt határidő előtt, azaz 2011. augusztus 1-je előtt kezdted meg a GYED-et, azaz neked még 12 hónapra jár a szabadság.
A másik módosítás, hogy a bejelentéstől számított 30 vagy 60 napon belül kell, hogy újra foglalkoztasson a munkáltatód, már vonatkozik rád, hiszen a fizetés nélküli szabadságodat csak ez után fogod megszakítani. Szintén vonatkozik rád már az a módosítás is, hogy ha kéred, ki is fizetheti a munkáltatód a szabadságot, nem kell feltétlenül kiadnia
A szabadságok kiszámítására vonatkozó kérdésedre már nem olyan egyszerű a válasz, hiszen az, hogy mennyi szabadságod van, sok mindentől függ, s te nagyon kevés információt adtál magadról, többek között azt sem írtad meg, hogy alkalmazottként, vagy közalkalmazottként dolgoztál-e, vagy hogy maradt-e szabadságod szülés évéről, vagy nem, az apa szabit kivette-e a párod, vagy nem?
De nem olyan bonyolult a dolog, hiszen ezen információk birtokában te magad is ki tudod számolni, a következő cikkben mindent leírtam, ha végigolvasod, könnyen összeszámolhatod, hogy mennyi szabadság jár neked, bár a munkába visszatéréskor a munkáltatódnak alapból kéne erről tájékoztatnia, külön kérés nélkül is. Szóval ebben a cikkben találod az alkalmazottakra vonatkozó szabadságszámítás részleteit:
dolgozomami.blog.hu/2011/05/03/mennyi_szabadsag_jar_nekem

Ha közalkalmazottként dolgozol, akkor itt találod a szabadságszámítás alapjait, ezt korábban egy másik anyukának írtam, de minden benne van: dolgozomami.hu/gyed-gyes-utani-visszateres/modosult-a-munka-torvenykonyve#comment-141

Olvasd el figyelmesen mindet, s szerintem ennek alapján már te is ki tudod számolni.
Üdv:

Ági

immréné 2012.01.25. 14:22:49

Sziasztok! Most bukkantam rá erre az oldalra , egy kis segítségre lenne szükségem ! Ikreim mellett jelenleg heti 30 órát dolgozom , az egyikük tartós beteg , nem egyértelmű nekem , hogy most lehetőségem van-e arra , hogy teljes munkaidőben dolgozzak , vagy vissza kell mondanom egyik gyermek után a gyest? Most 5,5 évesek! A segítséget előre is köszönöm!

Dolgozó mami 2012.02.03. 20:48:44

@immréné: Szia!

Igaz, hogy az ikreknél az a szabályozás, hogy az anyuka munka esetén le kell, hogy mondjon az egyik baba után járó GYES-ről munka esetén, de a tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos gyermek anyukája egyéves kora után időkorlátozás nélkül folytathat kereső tevékenységet, úgy, hogy gyermekgondozási segélyben is részesül. Tehát heti 40 órában is dolgozhatsz és nem veszíted el a GYES-t. Megkérdeztem a MÁK-ot, ott is ezt mondták, de ha biztosra akarsz menni, kérj tőlük egy írásos állásfoglalást, röviden írd meg a esetedet, s kérd, hogy erősítsék meg, hogy dolgozhatsz időkorlátozás nélkül a GYES folyósítása mellett, s nem veszíted el a másik kicsi utáni GYES-t sem. Az a tuti, amit ők írásba adnak, hiszen ők folyósítanak… :-)
Üdv:

Ági

immréné 2012.02.06. 14:12:48

@Dolgozó mami: Kedves Ági!
Nagyon szépen köszönöm , hogy válaszoltál! Én is megkérdeztem a MÁK-ot de nem volt egyértelmű a hölgy válasza , vagyis inkább elbeszéltünk egymás mellett! Még egyszer köszönöm , megírom a levelet , de én is úgy értelmeztem ahogy Te !
Köszi immréné Andi

Horváth Lilla Katalin 2016.03.21. 10:20:05

Sziasztok
Nekem olyan problémám lenne,hogy visszaszertnék menni de egyelőre csak 4 órába.Bementem tárgyaltam velük nagyon segitőkészek voltak.De vissza akarnak venni az órabéremből új szerződést írva.Mivel Meos voltam 3 műszakban erre hívatkoznak.Megtehetik? A válaszokat köszönöm Üdv Lilla
süti beállítások módosítása