Nemrég elkezdtem egy új és remélem, sokak hasznos témával foglalkozni, a diszkriminációval, annak gyakorlati oldalával, és azzal, hogy milyen módon segíti az Egyenlő Bánásmód Hatóság az ilyen ügyek megoldását (az első bejegyzést itt találjátok). Nem minden esetben tudnak azonban ők sem eljárni, és nem minden esetben érdemes hozzájuk fordulni – legalábbis nem az ügy megoldása érdekében. Nézzük tehát, hogy hogyan döntsd el, hogy kihez fordulj, ha úgy véled, hogy a várandósság során, vagy később anyukaként diszkrimináció ért téged?
A Hatóság, mint ahogy azt már korábban is írtam, abban az esetben indít vizsgálatot, ha valamely úgynevezett védett tulajdonság – azaz ami miatt különbözöl másoktól – miatt bántak veled hátrányosan. Az tehát, hogy például elküldtek téged rendkívüli felmondással, mert - maradjunk egy korábbi abszurd példámnál – az emeleti ablakból ledobtad a fénymásológépet a főnök új autójára, lévén várandósan jobb nem jutott eszedbe :-), ez még alapvetően nem elég ahhoz, hogy a Hatósághoz fordulhass. No, ha ugyanezt 3 másik nem várandós kolléganőddel tetted meg, és őket nem küldték el, na ezen már érdemes elgondolkozni, hiszen ők is ugyanazt követték el, de mégiscsak téged rúgtak ki, aki várandós.
No… viccet félretéve, a Hatóság olyan esetekben folytat vizsgálatot, ahol fennáll annak a gyanúja, hogy valakit vagy valamely csoportot egy adott törvényben rögzített tulajdonsága miatt kedvezőtlenebb bánásmódban részesítenek, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben lévő személy vagy csoport részesül, részesült. Fontos szavak a törvényben megadott tulajdonság és a más összehasonlítható helyzetben lévő személy(ek): a törvény kimondja az anyaságot és a terhességet is, mint ilyen tulajdonságot, és emellett lennie kell olyan más hasonló helyzetben lévő személynek, akivel kedvezőbben bántak, mint veled. Amennyiben nincs összehasonlítási alap, akkor nincs kihez mérni a veled szemben elkövetett bánásmódot, tehát nem a Hatóság eljárására van szükséged. Fontos tudnod, hogy ez nem jelenti azt, hogy nem lehet jogsértő az a bizonyos magatartás, tett, vagy döntés, csak egyszerűen nem a Hatóság fog eljárni, hanem munkaügyi bírósághoz kell fordulnod jogorvoslatért.
Nem foglalkozik a Hatóság továbbá anonim bejelentésekkel sem, ilyen esetekben inkább a munkaügyi felügyeletet érdemes keresni, ők név nélküli bejelentés esetén is kivizsgálják az ügyet. Bár én úgy vélem, hogy ha valaki már van olyan bátor, hogy végigviszi az ügyét, és kiáll a jogaiért, nyugodtan tegye ezt névvel, hiszen – sajnos az esetek nagy részében – sok veszteni valója már nincs…
A másik eset, amivel gyakran találkoznak a Hatóság szakemberei, és hívták fel a figyelmemet rá, hogy például egy nem jogszerű felmondás esetén – ahol 30 napja van a munkavállalónak, hogy a bíróságnál azt megtámadja – gyakran nem lépnek a munkavállalók a megadott határidőn belül, csak később jut eszükbe, és ilyenkor a Hatósághoz fordulnak. Ez pedig nem okos döntés, hiszen a 30 nap azért van, hogy tegyünk valamit az ügyünkben, később már nem tudunk arra hivatkozni, hogy a felmondás oka nem volt valós.
Szintén félreértés van gyakran azzal kapcsolatban, hogy a Hatóság vizsgálatának lefolytatás után, várná a munkavállaló, hogy a jogsértést megállapító határozat mellett megkapja az elmaradt bért, kártérítést, stb… nos, a Hatóság nem ezért van, ő ezt az összeget nem fizetheti ki, erre csak Bíróság kötelezheti a munkáltatót. De ez nem azt jelenti, hogy nem is érdemes a Hatósághoz fordulni. Szerencsés tendencia, hogy az elmúlt években jelentősen emelkedett a megegyezéssel végződő ügyek száma – az anyasággal kapcsolatos bejelentések esetén is – azaz a Hatóság közbenjárására és vizsgálata révén az eleinte diszkriminatívan eljáró munkáltató, intézmény időközben meggondolta magát, és együttműködött a Hatósággal, s az ügyet sikerült ilyen módon pozitívan lezárni, azaz például az anyuka megkapta a GYES után a kötelező béremelést, vagy a várandós és törvénytelenül elbocsátott munkavállalót visszavették állományba.
Azt is jó tudni, hogy munkaügyi bíróság és az Egyenlő Bánásmód Hatóság egyszerre ugyanabban az ügyben nem járhat el, tehát érdemes megfontolni, hogy kihez is fordulunk jogorvoslatért.
S ha mindezek elolvasása után sem tudod eldönteni, hogy hova fordulj, a Hatóság dolgozói készségesen segítenek neked az ügyed rövid felvázolása után. A legegyszerűbb telefonon egyeztetni velük (1/336-7843), vagy időpontot kérni személyes ügyfélfogadásra (
ügyfélfogadásról bővebben itt találsz információt). Amennyiben mégsem ők az illetékes Hatóság, szívesen segítenek abban is, hogy pontosan hová fordulj a panaszoddal.
S hogy mi jön ezután? Mit kell tenned? Mennyi ideig tart ez az egész? Legközelebb erről írok majd.
Utolsó kommentek