Bár rendkívül sok anyag található az interneten arról, hogyan írjunk jó önéletrajzot, még mindig újra és újra belefutnak a HR-es szakemberek olyan pályázatokba, amik nagyon nem professzionális munkáról tanúskodnak, s így sokszor ki is "ejtik" az írójukat a kiválasztás további fordulóiból. Ha anyukaként pályázni kényszerülsz, mert nincs állásod, vagy állást váltanál, és ezért kell önéletrajzot írnod, akkor ez a bejegyzés remélem segíteni fog neked! Ha a cikk elolvasása után is kérdésed van még, ne habozz, nyugodtan tedd fel, és igyekszem mihamarabb válaszolni :-)
Nem ördöngösség, csak egy kis rendszerezett munka, és egy-két óra kérdése, és neked is professzionális önéletrajzod lehet. Tehát, felkészülni (azaz gépet bekapcsolni, gyereket kikapcsolni - de legalábbis lepasszolni apunak, nagyinak), vigyázz (mert most munka jön) RAJT! Nézzük, mi is kell egy jó kis önéletrajzhoz:
Végy egy vagy két fehér lapot - lehetőleg Word szövegszerkesztőben -, egy kellemes, könnyen olvasható betűtípust, néhány különböző betűméretet, amik segítik az írott szöveg átlátását, a fontosabb dolgok kiemelését, hangsúlyozását.
Bár eléggé egyértelmű, hogy ez nem petíció, vagy születésnapi üdvözlőkártya, azért írjuk a lap tetejére, hogy szakmai önéletrajz, és a HR-es dolgát megkönnyítendő, legyen ott a nevünk is. Ki-ki önbizalma, ízlése szerint használhat nagyobb betűméretet is, de azért ne ez foglalja el a lap egyharmadát. :-) Ne feledkezzünk meg az elérhetőségekről sem, nem egy CV ezért hullt már el a nagy csatában, mert sajnos a jelölt elfelejtette megadni a telefonszámát, e-mail címét... (ha lehet, ezek magán elérhetőségek legyenek, ne cégesek)!
Következő lépésként jöjjenek a szakmai tapasztalatok, időrendben visszafelé feldolgozva, de kérem, nem konyhakésszé, hanem ehetővé dolgozzátok fel :-), azaz ne csak azt adjátok meg, hogy mi (volt) a munkahely neve, a pontos beosztásotok s mettől meddig dolgoztatok ott, hanem néhány mondatban vázolva vagy felsorolásszerűen azt is, hogy milyen feladatokat végeztetek. Sokan ez utóbbit kihagyják, valamely paranormális képességet feltételezve a szegény HR-esről, hogy "az majd úgyis kitalálja, mit is csináltam én". Jön persze azonnal a kérdés, hogy mit is csináljon az az anyuka, aki az elmúlt 2-3-4-5 évben babázott. Én mindig azt tanácsolom, hogy ne titkoljuk ezt, hiszen ha utólag derül ki, nem vet ez túl jó fényt a jelöltre. (Korábbi bejegyzésemet a témáról itt találod.) Azonban ha a babázás alatt bármi egyéb szakmai tevékenységünk volt, vagy tanultunk, továbbképeztük magunkat, azt itt hangsúlyozzuk ki, jelezve, hogy bezzeg mi még ilyenkor is...!
Jöhet a recept szerint néhány púpozott evőkanál iskola is, természetesen ez is időrendben visszafelé, azaz a legfrissebb végzettségek felülre, a régebbiek alulra. Az általános iskolát kihagyhatjuk, hacsak nem más országban végeztük, és a nyelvtudásunkat támasztja alá. Tanfolyamokat, tréningeket se hagyjuk ki, de vigyázzatok, nehogy túl sok minden legyen felsorolva. Ha valaki időközben szakmát váltott, érdemes a kronológikus önéletrajz helyett funkcionálisat írnia, azaz csak a megpályázott munkakörhöz kötődő szakmai tapasztalatot és végzettségeket írja bele.
Fűszerezzük még egy kis nyelvtudással - de az, hogy angol az nem nyelvtudás, az, hogy angol társalgási szint, na EZ már használható információ a HR-esnek is - és adjunk hozzá egy csepp, vagy kettő számítógépes ismeretet is (Word, Excel, PPT...).
Amennyiben idegen nemzetek konyhájában is jeleskedünk, figyeljünk arra, hogy a receptet ugyanúgy kövessük, azaz ne legyen eltérés az idegen nyelvű és a magyar önéletrajzunkban!
És ha mindezzel készen vagyunk, tegyük el a főztünket másnapra, majd melegítsük újra - azaz nyissuk ki a dokumentumot a gépen - és kóstoljuk meg, hogy nem kell-e bele még egy késhegynyi só, bors, vagy cukor...
És ez - ahogy a jó konyhában lenni szokott - csak egy erőleves alap, hogy ebből a konkrét álláshirdetést elolvasva mit csináltok, mennyire szabjátok testre, mennyire alakítjátok a megpályázott céghez, vagy pozícióhoz, az csak az ügyességeteken múlik!
(photo by cheesy42)
Utolsó kommentek